Voice of Russia in Belarus silent

Society
The correspondent of the "Voice of Russia" Eugene cucumbers did not renew accreditation to work in Belarus. The Foreign Ministry referred to the violation of internal procedures reporters. Cucumber is insisting on a political subtext of the decision of the authorities.

The Ministry of Foreign Affairs of Belarus said about the technical reasons for the decision, saying that Ogurtsov not applied for accreditation in the required time. At the same time, they are denied legal activity in Belarus, has continued to work with the radio station "Voice of Russia". In this regard, in early November, a special committee at the Foreign Ministry accreditation is renewed.

In Eugene Ogurtsova that seamlessly collaborated with the Russian radio station for more than seven years, it is my opinion. More August 20 from Moscow to Minsk off the plane, which was flying in the MFA letter from the editorial board for accreditation (indicating the date and the stamp on the envelope). However, for some reason, email traveling for three weeks and only appeared in Minsk on September 11. As the old accreditation in effect until September 1, Mr. Cucumber, understanding the uncertainty of the situation, did not submit materials as a correspondent, but voiced in the comments some of the events as a journalist, a private person. And it happened already after the Nov. 2 Foreign Ministry accreditation commission turned him down — late in the evening of the same day:

We tell the truth — is, in fact, a ban on the profession …

"It is for the fact that I'm not having accreditation carried out journalistic activities in the foreign media, and I did not receive accreditation. Actually everything is very well understood, because we, the citizens of Belarus and journalists who work for foreign media, are better than others know the situation in the country. Besides, we have elections soon. And, of course, they are in that deprived me of accreditation, "just be", "Voice of Russia" — and it is on the 160 countries broadcasting, including broadcasting in the CIS states. It is clear that we have to tell the truth — is, in fact, a ban on the profession. speak the truth — know you will be punished. Because we have no civil society, we are not citizens, we citizens, and the world anything can happen. "

Ogurtsov said: As soon as Russia began to treat adequately the Belarusian regime, the problems started with journalists working for the Russian media. Interlocutor confident that with the approach of the presidential election, this problem will be amplified:

newsletters we have on a piece of paper, not just the toilet, with a seal, which is present in every precinct commission chairman …

"The main reason that I was deprived of accreditation — this is what I'm more of our other journalists said. So, we newsletters on a piece of paper, not just the toilet, with a seal, which is present in every precinct commission chairman. No Protection: 10-ruble bill, for which you can not buy anything, has a degree of protection. Bulletin — has not. juggle his elementary, this is 5 days of early voting. Russian vote for the day — 12 time zones. we — on a bicycle can cross athlete Belarus for the day — vote for 5 days. Why? To ensure that the elections were undemocratic. As long as they are such, and I spoke about it to the "Voice of Russia" no legitimate elections in Belarus can not be by definition. Sorry for pathos and excited speech, but they actually got me excited. "

The issue of accreditation of journalists was raised during a recent visit to Belarus, the OSCE representative on Freedom of the Media Dunja Mijatovic. According Mijatovic, accreditation — a legitimate procedure that exists in all countries of the world. But it should not be used as a tool that seeks not to let a professional do the job. Belarusian officials have assured that this "sort out":

Dunja Mijatovic

"I raised this issue, because it is already in a certain time and getting numerous complaints from those who work in Belarus, and from outside the country — especially in connection with the process of accreditation of journalists working for foreign media. Specifically, I raised this issue with the Minister of Information. I said, in my opinion, it is necessary to revise the procedure of accreditation of journalists working in Belarus, Belarusian journalists. also asked the representative of the presidential administration to pay attention to this procedure, do what it takes to make it simpler and was not so difficult for journalists. I requested that the possible was to make procedure that could be standardized, for example, at one location could be accredited, and not every time to receive it, if you want to cover some event in a facility. "

Deprivations of accreditation of journalists representing foreign media in Belarus were many. Here are some high-profile stories. NTV correspondent Alexander Stupnikova in March 1997, did not receive accreditation and deported from Belarus. In July of the same year, ORT correspondent Pavel Sheremet denied accreditation against him prosecuted. In July 2003, closed the NTV office in Belarus and its leader Pavel Selin deported without the right to enter a period of 5 years. In June 2004, for violation of the "rules of stay of foreign nationals" were deported to Ukraine, as well for a period of 5 years, the deputy editor of the newspaper "Vremya" Michael Podolyaka. A month later was closed bureau-Russian Television and Radio Company and their accreditation four journalists of TV channel "Russia". In March 2009, the same fate befell the Polish correspondent "Gazety Wyborczej" Andrzej Poczobut.

Like this post? Please share to your friends: